6. února 2013 –– umění –– Ondřej Krynek
Americký fotograf Kerry Skarbakka se stal slavný tématem svých fotografií. Na jeho snímcích jsou zachyceny hrůzně vypadající pády při běžných činnostech. Padá se na nich v interiérech, ven z budov nebo i v přírodě. Vizuální umělec používá jako model sám sebe a zkoumá tím své myšlení a emoce.
Kerry Skarbakka, který se považuje za konstruktéra vizí, žije a tvoří v americkém městě Prescott ve státě Arizona. Fotografii studoval na třech institucích ve Washingtonu a Illinois. Samostatné výstavy má už od roku 2002, kdy vytvořil první snímky v souboru The Struggle to Right Oneself, který se zabýval pády. Díky úspěchu kolekce ji začal rozšiřovat a představil i další stejně nápadité.
Ve všech fotografiích však Skarbakka diváka děsí a to především pády. Odkazuje se na filozofa Martina Heideggera, který tvrdil, že existence člověka je proces neustálého pádu. To fotograf přetavil do dnešní podoby, kdy jsme vystaveni nejrůznějším pádům ať už životním, ekonomickým i dalším a to se obrací do našeho nitra. Jeho fotografie tedy zkoumají vrcholy myšlení i emocí při pádu, tedy metaforu na stabilitu a občas překračuje až do představivosti o létání.
Nejzajímavější je, že jako model pro fotografování používá Kerry Skarbakka sám sebe. Staví se tak s pomocí horolezeckých lan do nebezpečných póz extrémních pádů ve vaně, knihovně, tělocvičně, na schodech nebo rovnou do pádů z budov, žebříků, mostů nebo skal. Díky digitální postprodukci je výsledná fotografie čistá a navozuje zamýšlený dojem strachu, euforie a údivu.
Čtěte všechny články na téma fotografie
Foto a zdroj: Kerry Skarbakka