12. dubna 2013 –– umění –– Tomáš Holý
Igelitky nákupních řetězců, plastové sáčky, krabičky od cigaret, pomačkané plechovky, zkrátka volně rozházené odpadky v jinak zářivě čisté galerii. I tak může vypadat konceptuální umění. V podání Australanky Carly Fischer se jedná o odpadky zcela vyrobené z papíru.
Jak už to u konceptuálního umění bývá, uměle fabrikované odpadky nevytváří Fischer jen nahodile. Umělkyně dle svých slov v práci reflektuje nejistotu prostředí a kulturní identity. Dalším hlediskem je pak hledání vztahu mezi lokálním podnikáním a globální reprodukcí zboží jakožto homogenizovaného kulturního klišé.
To v praxi znamená, že Carly Fischer reprodukuje z papíru odpad velkých nadnárodních značek a řetězců. Mezi ně patří ikony globalizace jako krabičky a sáčky od McDonald’s, cigarety Marlboro, igelitky Lidl či Edeka nebo plechovky Coca-Cola či Red Bull. Mezi symboly konzumu se dostal i jeden český zástupce – pivo Pilsner Urquell. Krom toho pracuje umělkyně i s harampádím z ulice.
Mezi její instalace totiž patří i rozmlácený nábytek ponechaný na ulici, nebo jen uměle vytvořené zákoutí s napadaným listím, stavebním materiálem a dopravními značkami. Vše je samozřejmě opět vyrobené z papíru, přičemž rozdíl mezi skutečnými předměty není na první pohled patrný. Nejčastěji nechává Australanka nepořádek jen volně rozházený v galerijní místnosti. Menší instalace vytváří tak, že odpadky umísťuje do skleněných vitrínek.
Carly Fischer pochází z australského Melbourne. V roce 2000 vystudovala sochařství na tamní univerzitě. V uplynulých letech vystavovala zejména v domovské Austrálii, Německu, Rakousku, ale také ve Spojených státech či Japonsku. Poslední čtyři roky strávila v Berlíně.
Čtěte všechny články na téma umění a obal
Foto a zdroj: Carly Fischer