14. května 2013 –– umění –– Veronika Konečná
Sochař a umělec Michel Blazy je proslulý především svou prací s rychle kazícím se materiálem. Jeho posledním počinem jsou instalace z pěny. Nedávno na sebe Blazy upozornil tím, že zaplnil pěnou nově zrekonstruovaný středověký klášter v srdci Paříže, který dnes slouží jako výstavní prostor pro současné umění.
Michel Blazy je francouzský umělec pocházející z Maroka. Ke svým sochám přistupuje téměř filosoficky, zabývá se základními fyzikálními aspekty naší existence, jako jsou čas, prostor a tělo. Blazy pracuje s materiály, kdy může řídit jeho transformaci, může sledovat mikro-události, které mění strukturu – klíčení, vysušení, poškození povrchu, hnilobu a plíseň.
Michel Blazy rád používá organické materiály, které se dají najít doma, na zahradě nebo přímo v kuchyni; materiál jako je jídlo, hmyz či toaletní papír. V roce 2007 vystavoval sochy ze slupek pomerančů, celá místnost se postupně zaplnila zápachem rozkládající se hmoty.
Blazy již dříve pracoval s tématem pěny, v Paříži vystavil instalaci nazvanou Fontaine de Mousse, Loni v létě v umělecké instalaci nazvané Bouquet Final vyplnil cisterciácký klášter ze 13. století v Paříži pěnou. Pevné a po staletí neměnné stěny kláštera vytvářely kontrast s pohybující se pěnou, která splývala kaskádovitě z kovového lešení. Použitým materiálem byly velké listy pěny, široké proužky rostoucí do délky, stáčející se do sebe, až nakonec spadly na zem. Lešení stálo mezi gotickými sloupy a podloubím ze světlého kamene.
K instalaci pěny se vrátil i letos v únoru během jednodenních oslav White Night v australském Melbourne. Šestimetrového lešení s plastovými boxy na bocích připomínalo velkou kytici a stejně jako v Paříží, i zde se lešení pomalu zahalilo do pěny. V současnosti vystavuje Michel Blazy v Bruselu v Centrale for Contemporary Art a v Los Angeles v galerii Barnsdall.
DesignVid.cz nabízí video Michel Blazy nechal plastové popelnice chrlit pěnu
Čtěte všechny články na téma umění
Foto a zdroj: Michel Blazy