26. června 2013 –– umění –– Kateřina Kombercová
Nekonvenční, zajímavé, autentické, jiné. Tak se dají nazvat fotografie Lindy McCartney, které byly představeny na vůbec první rozsáhlé retrospektivě v Kunst Haus Wien. Výstava, která obsahuje 190 fotografických děl jedné z nejvýznamnějších fotografek 20. století, tak především nechává nahlédnout do jedinečných momentů v životě rock and rollových hvězd 60. let a soukromí s manželem Paulem.
Skrze čočku kamery nabízí poněkud nesmělá a introvertní Linda McCartney pohled do svého alter ega. Odehrává se její skutečný život snad prostřednictvím objektivu kamery, která zachycuje autentičnost momentu? Fotografie jakoby představovaly zhmotnění emocí, a nejen jejích vlastních. Vypráví divákovi o tom, jak vnímá život a jeden určitý moment. Humor, láska k přírodě a životu jsou reflektovány v každém jejím snímku. Její reportážní styl se asi nejvíce přibližuje k fotografovi Henri Cartier-Bresson, fotografické kompozice zase připomínají významné fotografky viktoriánského období, Julii Margaret Cameron a Lady Hawarden.
Lehkost a jednoduchost, které na diváka působí u portrétů Jimmy Hendrixe, Mick Jaggera, nebo Jennis Joplin, se paradoxně střetávají s promyšlenou až složitou kompozicí u fotografií ze soukromého života. Člověk se tak pozastaví nad snímkem Self-portrait in Francis Bacon’s studio – portrét Lindy McCartney skrz rozbité sklo, který explicitně nutí k zamyšlení. Tak jako sama sebe, zvěčnila podobným způsobem i Paul McCartneyho ve svém díle My Love z roku 1978. Ten zachycuje nejen oči jejího muže ve zpětném zrcátku auta, ale i pohled na ulici, po které jedou. Nabízí tak obraz více momentů, pohled na život z různých perspektiv. Rodinné fotky tak nikdy nejsou banálními momentkami, nýbrž nekonvenčními humoreskními fotografiemi, které svoji intimitu odkrývají nenásilně, až nenápadně.
Když Linda v 80. letech začala fotit záběry cizích lidí z ulice, často z jedoucího auta, nezachycovala pouze motivy typické pro sociální fotografii. Z nouze pouliční hvězdy, která nechce být spatřena, vytvořila ctnost. Samozřejmě, že si fotografky někteří všimli, a tak vznikla hra na vidět a být viděn, poznat a být poznán.
Průlom pro mladou fotografku z New Yorku znamenala fotka Erica Claptona, která se v roce 1968 objevila na obalu časopisu Rolling Stone a Linda McCartney tak dosáhla významného milníku v historii fotografie, které se žádné jiné ženě, fotografce, doposud nepodařil. Linda McCarney také proslula jako bojovnice za práva zvířat a jako ekologická aktivistka. Výstava byla potrvá do 6. října 2013 a v prodeji je i monografie od nakladatelství Taschen s názvem Linda McCartney. Life in Photographs.
Čtěte všechny články na téma fotografie
Foto: Linda McCartney a Taschen
Zdroj: Kunst Haus Wien