25. srpna 2013 –– umění –– Tomáš Holý
V Paříži je vůbec poprvé vystavena ucelená retrospektiva pop artové ikony Roye Lichtensteina. V muzeu moderního umění Centre Georges Pompidou je tak možné zhlédnout rozsáhlé obrazy inspirované komiksem, které ve své době vzbudily poprask. Z Lichtensteina obdobně jako z Andyho Warhola učinily jednoho z nejvýraznějších výtvarníků moderního umění.
Přestože je Lichtenstein více než 15 let po smrti, ucelená retrospektiva je ve Francii vystavena vůbec poprvé. Americký umělec proslul zejména v šedesátých letech, kdy objevil stejně jako mnoho jiných výtvarníků kouzlo komiksu. Ty se tak na dlouho staly jeho největším zdrojem inspirace. Jeho první práce Look Mickey pochází z roku 1961. Následně využívá i Pepka námořníka, stejně tak příběhy z komiksového nakladatelství DC Comics.
Jak sám o sobě kdysi řekl, chtěl být jiný než jeho současníci, modernisté. „Allan Kaprow mě naučil, že mé obrazy nemají vypadat jako umění nebo jako mišmaš barev a materiálů, což tehdy lidé vnímali jako umění. Je pravda, že umělec, který vystoupil z abstraktního expresionismu, musel zároveň kultivovat tu temnou stranu, která nebyla považována za umění. Pollock měl svoje otisky nohou a zadků na obrazech. Jenže rychle jej začali všichni kopírovat a náhle to všechno vypadalo jako nové umění. Já jsem chtěl říct něco, co ještě nebylo řečeno, tedy vnést průmyslový prvek do mé tvorby – v mých očích bylo hlavní věcí průmyslovost než amerikanismus. Nakonec to každý pochopil. Opravdová americká architektura je McDonald’s a ne Mies van der Rohe,“ tvrdil Lichtenstein.
Přesně jak vystihl, jeho práce je totiž oproti jiným výrazně čistá a jednoduchá, právě jako by šlo prvoplánově o sériovou výrobu. Vlastně šlo o hříčku grafického designu. Tento atribut je patrný nejen z obrazů a grafik, obdobně přistupoval i k sochám či keramice. Rovněž experimentoval s různými materiály, díky čemuž vznikly i obrazy s kusy plastu budující trojrozměrný efekt. Právě silně geometrickými motivy se v některých dílech odkazoval již etablovaným umělcům, například Picassovi, Le Corbusierovi a dalším.
Retrospektiva rovněž dobře ilustruje, jak ona průmyslnost a jednoduchost autora časem unaví a vyčerpá. V osmdesátých letech se totiž Lichtenstein od své tradiční tvorby odklonil k abstrakci. Tyto obrazy však nejsou tak silné jako ty světoznámé pop artové. Není tedy divu, že se k své původní linii časem opět navrátil.
Dalším zajímavým aspektem je ona zmíněná průmyslovost. Zejména z prací z konce osmdesátých let a následně devadesátých let (Lichtenstein zemřel v roce 1997) je patrné, že mnoho děl vytvářil na zakázku a že šlo o dobře výdělečný byznys. Zkrátka z obrazů vymizela propracovanost, smysl pro detail. Naopak na úkor kvality se prohloubila jednoduchost. To je zřejmě daň za globální úspěch a velký chtíč sběratelů. Obdobně je tomu například s tečkovanými obrazy Damiena Hirsta.
Výstava Roy Lichtenstein je v Paříži přístupná až do 4. listopadu.
DesignVid.cz nabízí video Podívejte se na všechna vystavená díla Lichtensteina
Čtěte další články na téma Roy Lichtenstein
Foto: Roy Lichtenstein
Zdroj: Centre Pompidou