26. října 2013 –– umění –– Tomáš Holý
Známý český výtvarník David Černý opět provokuje. Šikovně využil volebního víkendu a tento týden nechal na Vltavu vyplout obří sochu dofialova zbarveného vztyčeného prostředníčku. Zatímco většina českých médií mluví o politické provokaci. Z výtvarníkovy strany jde jen o vychytralý marketingový krok, pozvánku na výstavu Über Ego v galerii Dvořák Sec Contemporary.
Jak jinak si totiž vysvětlit, že socha se objevila jen dva dny před oficiálním zahájením jeho sólové výstavy v jedné z nejznámějších a nejkontroverznějších galerií v hlavním městě, tedy v Dvořák Sec Contemporary. Tudíž ani není zvláštní, že výtvarník nechtěl svůj počin do médií komentovat. Jen upozornil na to, že důležité je, kam prostředníček ukazuje.
Nutno podotknout, že i na výstavě, jež nese název Über Ego a bude přístupná do 6. prosince, obsahuje sochy rovněž vytvořené stejnou metodou, jako zmíněný desetimetrový prostředníček. Jedná se například o zmenšeninu plazícího se mimina, která vychází z již populárních černých mimin bez obličeje na žižkovském vysílači a u Sovových mlýnů. Mimo galerii, tedy na kruhovém objezdu v Dlouhé ulici je pak umístěna šestimetrová skulptura v zobrazující klečící nahou ženu. Zmínění díla díky sváření různě velkých kvádrů vytvářejí dojem neostrých, rozpixelovaných obrazů.
Expozice se celkově zaměřuje na Černého nejnovější tvorbu z letošního a loňského roku. Nechybí zde ani zmenšenina klikujícího autobusu, který původně zaznamenal celosvětový zájem při instalaci během Olympijských her v Londýně. Krom jiného je prezentováno devět portrétních reliéfů známých osobností a další čtyři reliéfy vytvořené originální technikou kombinovaného média zalití drobných předmětů do pryskyřice. Dohromady je vystaveno 22 děl.
David Černý, je v současnosti asi nejznámější český výtvarník. Jen v Praze má několik již ikonických děl, které přitahují zájem turistů, například visící socha koně (1999) v pasáži Lucerna či již zmíněná mimina (2001). V minulosti již opakovaně představil svá politicky kontroverzní díla. Ať už jde o tank, který stál na Smíchově a Černý jej natřel na růžovo (1991) či dílo Entropa (2009), které si vtipným způsobem zahrávalo se stereotypy jednotlivých členských států EU.
Čtěte další články na téma David Černý a umění
Foto a zdroj: David Černý a Dvořák Sec Contemporary