2. listopadu 2013 –– umění –– Tomáš Holý
Ponuře až temně působí aktuální výstava v pražském Rudolfinu. Ta totiž přináší práce Jakea a Dinose Chapmanových, kteří temným způsobem zapracovávají kontroverzní a populární témata. Hned v úvodu vtáhnou do svého obskurně zlého světa odkazem na dílo Franciska Goyi.
Neradostně působí i série šamanských plastik. Ta samozřejmě zpracovává téma primitivních kmenů, přičemž nečekaně glosuje společenské fenomény. Mezi soškami a maskami jakoby vytaženými z útrob džungle ční například jednoduchá postava pojídající hranolky z fast foodu. Vtipně pak působí označení takovýchto děl. Sošky jsou pojmenovány číselnými kódy, za kterými se skrývají telefonní čísla vybraných londýnských provozoven McDonald’s.
Součástí expozice je i rozsáhlá instalace černých figurín zosobňující nacisty, někteří z nich i souloží. Figuríny jsou rozprostřeny v sále tak, že některé z nich si samy prohlíží vystavená díla. Bratři Chapmanovi tímto odkazují k takzvanému „Zvrhlému umění“, tedy Entartete Kunst. Ve třicátých letech minulého století byl tento termín využíván nacisty pro označení většinu moderního umění. Samozřejmě šlo o díla, která nacisté neuznávali a zakazovali.
„Na koho jiného to hodit než na nacisty, to ztělesnění záporných hrdinů, absolutní zlo až za hrob. Za všechno můžou oni… a zase oni, na věky věků amen. Tak jako Kristus zemřel za naše hříchy, jsou nacisté stále naživu pro naše zlo. Nacisté vynášejí na světlo ten fašismus v nás,“ prohlásil Jake Chapman k monumentálnímu instalaci složené z figur nacistů.
Mezi vůbec nejpůsobivější díla patří Méněcenné děti. Jedná se o figuríny dětí, které vypadají v teplácích ne nepodobným školním uniformám obzvlášť věrohodně. Na síle jim dávají zpitvořené obličeje. Každé z nich má totiž jisté zvířecí vtělení. Z dětiček se tak stala monstra. Prostě ztělesněné zlo.
Chapmanovi se aktuálně zařadili mezi umělce, kteří se nechali rovněž zlákat komerční tvorbou pro luxusní značky. Oslavil je totiž módní dům Louis Vuitton s žádostí, aby navrhli motiv na látku, z které se pak byly vyrobeny například kabelky či mokasíny. Vzor přitom kombinuje rostlinné motivy s obskurními příšerkami. Ta jsou totiž již součástí jejich širší tvorby a k vidění jsou i v Rudolfinu.
Výstava Slepý vede slepého bratří Chapmanových je přístupná do 5. ledna příštího roku.
DesignVid.cz uvádí Rudolfinum zve na výstavu Slepý vede slepého
Čtěte další články na téma výstava a umění
Foto: Jake & Dinos Chapman a Galerie Rudolfinum
Zdroj: Galerie Rudolfinum