21. dubna 2014 –– umění –– Lída Fikarova
Práce s hlínou je velmi obdivuhodný úkaz. Přeci jen si všichni vybavují časy chození do výtvarného kroužku, kde byly z hlíny vymodelovány dárky pro rodiče. Irma Gruenholz představuje svojí edici Clay Illustrations, která znázorňuje scény, situace či nálady technikou modelování hlíny.
Irma Gruenholz se narodila ve španělském Madridu. Studovala grafický design, před zahájením kariéry ilustrátorky byla ředitelkou v reklamní agentuře. Její práce se stala jejím koníčkem, vytváří ručně ilustrace pro knihy, časopisy, inzeráty či 3D modely z jílu pro prezentaci zákazníků a zakázkových rekvizit. Ráda kombinuje hlínu s různými materiály jako je kov, dřevo, papír či nalezené předměty.
K této činnosti se nabízí otázka, zda se nejedná již o vytváření soch? Odpověď je ano i ne. Jsou to všechno hliněné trojrozměrné sochy, které mají být viděny jako ilustrace či plné scény. Nejedná se tedy o jednoduché sochařství. Jedná se o obraz sousoší, které by mohlo být například znázorněné ve 2D či 3D programu.
O to roztomilejší je, že Gruenholz si jako prostředek vyjadřování vybrala hlínu. Pokud model vyžaduje pevný a odolný povrch je použita polymerová hlína. Autorka se snaží znázorňovat obrazy nálad plné věrohodných znaků jako je například „hloupý“ humor a intrikánství. Nebojí se barev, jejich pestrost zapadá do celé ilustrace.
Například její The Queen of Hearts byla předlohou na obal balíček karet, jež bude editovaná Heracliem Fournier. Dvojice děl s názvem Il Ballerino del Silenzio a Světlušky byla vybrána společnosti ilustrátorů na výstavu Illustrators 56 v Museum of American Illustration v New Yorku, kde byla v lednu a únoru roku 2014 vystavena veřejnosti.
Čtěte další články na téma ilustrace a socha
Foto a zdroj: Irma Gruenholz