12. ledna 2009 –– umění –– Eva Rajlichová
Česká metropole bude v době českého předsednictví EU v noci ještě o něco více zářit. Estetický svátek čeká nejen na milovníky výtvarného umění, ale i na náhodní chodce či návštěvníky Prahy. Světelné instalace šesti renomovaných světových tvůrců můžete díky projektoru Transparency 2009 obdivovat na veřejně přístupných místech.
Projekt jménem Transparency 2009, který organizuje a realizuje agentura w.art projects, chce zpřístupnit to nejaktuálnější moderní umění co největšímu počtu lidí. Za výtvarnem již tedy nemusíte do muzeí či galerií, stačí se projít centrem a zažít si svůj světelný svátek.
Běžně známá místa české metropole tak dostanou nový náboj – to se týká třeba jedné z pražských ikon – Staroměstského náměstí. Přímo jemu na míru ušil Američan Artur Duff své Love Letters. Využil v něm milostnou korespondenci svých rodičů. Dopisy nejprve rozložil na jednotlivá slova a interpunkční znaménka a za po moci speciálního programu je znovu zasadil do osnovy básní. Výsledkem jsou poetické vzkazy, často téměř na hranici mystiky. „Staroměstské náměstí je obrovský prostor s velkým potenciálem, a byla to pro mě výzva, naplnit jej,“ doplnil Artur Duff, který v současnosti žije v Itálii, v Benátkách.
Největším dílem, které se na čas usadí v centru Prahy, konkrétně na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem, bude skulptura WE španělského autora Jaume Plensy. I přes monstrózní rozměry, výšku 5 metrů a váhu téměř tři tisíce kilogramů, působí laserem vyřezávaná socha z kartáčované oceli snovým dojmem. „Namixoval jsem písmena a znaky pocházejících z různých zemí a kultur – celkem osmi – latiny, hebrejštiny, arabštiny, ruštiny, hindštiny, řečtiny, čínštiny a japonštiny,“ vysvětlil Jaume Plensa.
Ze zcela jiného světa je tančící dívka Juliana Opie. Britského výtvarníka podle jeho vlastních slov fascinuje na české metropoli zejména unikátní propojení architektury s výtvarným uměním, konkrétně se sochami, zamlouvá se mu zvláště Karlův most. „Loni jsem si při své návštěvě Prahy fotil budovu Národního divadla zvenku, a vůbec by mě nenapadlo, že za pár měsíců na ní budu instalovat svůj světelný panel,“ řekl Julian Opie.
Jeho LED panel s názvem Ann, dancing zobrazuje dívku, která provádí jednoduché taneční pohyby – ty mohou sledovat lidé, kteří čekají na tramvaj nebo náhodně prochází kolem. Opie už jednou Prahu svými světelnými lidmi poznamenal – možná si vzpomenete na jeho kráčející postavy u vltavského jezu v blízkosti Novotného lávky. Britský výtvarník je podle všeho opravdu vášnivým fanouškem moderních technologií, během tiskové konference si neustále fotil vnitřní prostory Národního divadla jakož i přítomné novináře.
Na fasádu obchodní akademie v Dušní ulici v Praze se promítají Myši německého autora Stephana Reusse. Laserový paprsek na zeď budovy kreslí siluety těchto našich mnohdy nevítaných spolubydlících – charakterizovat je bude také neklidný, těkavý pohyb.
Až od 21. února se bude na Vltavě u Muzea Bedřicha Smetany promítat jakási světelná partitura s názvem TACET německé výtvarnice Ully Rauter. Od konce dubna oživí průčelí Národního muzea v Praze básně Franze Kafky a Wislawy Szymborské.
Foto: Ondřej Lazar Krynek, Julian Opie a w.art projects
Zdroj: w.art projects