13. března 2009 –– umění –– Lenka Míková
Od fotografa slavných osobností až po antikapitalistického umělce. Retrospektiva Davida LaChapella v pařížském paláci Monnaie de Paris ilustruje pětadvacet let jeho kariéry prostřednictvím více než dvou set fotografií plných sytých barev i očividné snahy za každou cenu šokovat.
Výstava světoznámého amerického fotografa Davida LaChapella, doposud nejrozsáhlejší a nejobsažnější souhrn jeho tvorby představený ve Francii, se po svém zahájení na začátku února stala bezesporu jednou z nejvíc diskutovaných kulturních událostí v Paříži. Nachází se v okázalých prostorách neoklasicistního paláce Monnaie de Paris, jehož historické interiéry vytváří v kombinaci s LaChapellovými moderně barokními díly zajímavý kontrast.
David LaChapelle začínal v 80. letech jako fotograf slavných osobností pro časopis Interview Andyho Warhola a zaujetí pop kulturou se jasně projevuje v celé jeho tvorbě. Ačkoliv se proslavil zejména díky sofistikovaným portrétům hvězd show businessu (na výstavě například Madonna, Uma Thruman či David Bowie), módním fotografiím i videoklipům, je to právě zvrhlost a grotesknost dnešní kultury, čemu se LaChapelle s oblibou vysmívá. Například fotografii Paris Hilton nazývá bez zábran „Hi Bitch – Bye Bitch“, v sérii After Pop paroduje Warholův slavný obraz Marilyn portrétem své múzy, silikonového transsexuála Amandy Lepore.
Výstava vedle toho představuje množství fotografických sérií, v nichž se LaChapelle někdy až příliš prvoplánově vymezuje vůči neřestem dnešní společnosti – konzumnímu materialismu, zániku víry a tradice, nesmyslnosti válek… K vidění se nabízí mimo jiné série scén inspirovaných výjevy ze života Krista nebo série Deluge vytvořená podle Michelangelových fresek v Sixtinské kapli. Některé fotografie jsou dokonce obohaceny různými speciálními efekty, jako například blikající světýlko na mobilu v ruce černošského Ježíše nebo interaktivní bečení stáda oveček.
Vůbec poprvé v Evropě je zde představena nejnovější série Auguries of Inocence (Předzvěsti nevinnosti) inspirovaná básní Williama Blakea, kde LaChapelle používá průmyslové metody výroby a z fotografií vytváří trojrozměrné instalace. Výstavu doplňují také dva krátké filmy dokumentující celý proces focení od přípravy scény až po její následné spálení.
Fotografie Davida LaChapella můžete považovat za kýčové, přehnané či povrchní, nicméně je nutno uznat, že většina z nich je přinejmenším na pohled zábavná a sem tam snad nějaká dokáže vyvolat i určité zamyšlení. Nejspíš z nich budete mít rozporuplné pocity, ale snad právě proto výstavu navštívil snad téměř každý alespoň lehce kulturně založený Pařížan. A protože ještě potrvá až do 31. května, nemusely by už být na dvoře muzea mincí tak dlouhé fronty.
Foto: David LaChapelle
Zdroj: Monnaie de Paris