16. března 2017 –– umění –– Ondřej Krynek
Čínský umělec Aj Wej-wej v Praze v pátek pro veřejnost otevře novou výstavu Zákon cesty. Ve Veletržním paláci budete moci až do 7. ledna 2018 zhlédnout jeho rozsáhlou instalaci na téma uprchlická krize. Doplňuje ji několik starších uměleckých děl.
„Není žádná uprchlická krize, jen krize lidstva… Při současném přístupu k uprchlíkům ztrácíme své základní hodnoty,“ říká světově uznávaný umělec Aj Wej-wej, která v Praze před rokem vystavil instalaci Zvěrokruh. Svou druhou českou výstavu pojal na téma uprchlická krize. Základem instalace je 70metrový černý nafukovací člun a kolem stojících 258 rozdílně velkých postav, které mají všechny nadživotní velikost.
„V této nejisté době potřebujeme více tolerance, soucitu a důvěry v sebe navzájem, protože jsme na tom všichni stejně. Jinak se lidstvo dostane do ještě hlubší krize,“ dodává Aj Wej-wej, který svým dílem reaguje na současnou humanitární katastrofu. Výstava je doplněna i o některá jeho starší díla a instalace. Nejvýraznější je instalace Hadí strop z roku 2009, která je věnována více než 5 000 dětí, které zahynuly při zemětřesení v Číně v roce 2008.
Dalším dílem na téma uprchlická krize je Laundromat z roku 2016. Vystaveno je i umělecké dílo S květinami, vytvořené v letech 2013 až 2015. Odkazuje na dobu kdy byl autor držen v domácím vězení. Asi nejpodivnější vystavené je dílo Cestující světlo z roku 2007, které je zamyšlením nad minulostí a její schopností vyzařovat do budoucnosti.
Čtěte další články na téma Aj Wej-wej a výstava
Foto a zdroj: Národní galerie v Praze