15. května 2009 –– umění –– Kateřina Farná
Mickey Mouse servírující kostlivce, zátiší s konzumními produkty nadnárodních korporací, fotorealistické i figurativní malby, drsný videoart, blikající nápis, vtipné architektonické fotografie a fotomontáže nebo bizarní futuristické postavičky.
To i desítky dalších děl více než dvou stovek umělců jsou součástí mezinárodní přehlídky současného umění Prague Biennale 4, která obsadila bývalé tovární prostory v Praze-Karlíně. Expozice se zde bude konat do 26. července a letos poprvé nabízí fotografický výběr Prague Biennale Photo 1.
„Představujeme fotografickou tvorbu z tohoto regionu. Domníváme se, že česká tvorba je charakterizovaná v té nejlepší podobě především fotografií,“ řekla pro DesignMagazin.cz ředitelka bienále Helena Kontová s tím, že se jim také podařilo uvést jako zvláštní sekci To nejnovější z New Yorku.
Rozsáhlý čtvrtý ročník festivalu současného umění má již podruhé jako hlavní sekci tzv. Expanded Painting, která mapuje malbu střední Evropy stejně jako exotických a málo umělecky známých zemí – Gruzie, Mexiko, Malajsie nebo Filipíny. Dalšími sekcemi jsou Art In General (zachycující současné české a slovenské umění) a Focus Italy (ukazující italské umělecké tendence).
„Letošní bienále nemá žádnou všeobecnou tematiku. Chtěli jsme se vyvarovat témat jako krize, deevoluce nebo migrace, která nám připadají překonaná. Zaměřili jsme se spíše na výběr zajímavých kurátorů a těch nejlepších umělců,“ dodala Kontová
Expanded Painting má několik podsekcí: Individuality, Drážďany Praha, Šedá scéna (12 rumunských a maďarských umělců), Pouhý úhel pohledu, Hyperlucid, China Box, Malba napříč dimenzemi nebo Na konci via Egnatia (prezentace balkánského umění). Věnovaný je také panel dvanácti českým malířům (Josef Bolf, Hynek Martinec, Jan Merta, Pavel Šmíd, Vladimír Skrepl nebo Robert Šalanda).
V Art In General je velmi zajímavá část Wo-Man Power s „krvavým“ černobílým filmem nebo „erotickým“ genetickým kódem. Pod názvem Bílý papír černá nevěsta se schovává současná česká tvorba, v Art Works zase slovenská. „Hlavním tématem je, že je to umění, které tematizuje práci v nejrůznějších formách, ať už se jedná o malby s industriálními motivy nebo ironické nahlížení na funkci umělce,“ uvedl Omar Mirza, kurátor slovenské sekce, jejíž název je takovou slovní hříčkou.
„Nechceme ale reagovat na globální ekonomické problémy. Spíše ukázat náš pohled na to, jak funguje trh s uměním, jako funguje role umělce ve společnosti, jak působí umění na diváka nebo jak umění pracuje,“ doplnil.
K přehlídce zároveň vychází 360 stran silná kniha s doprovodnými informacemi k jednotlivým sekcím, která obsahuje také všechna vystavená díla na Prague Biennale 4 i Prague Biennale Photo 1 a informace o autorech.
Čtěte samostatný článek Blíží se Prague Biennale 4 plné umění i fotografie
Foto: Ondřej Lazar Krynek
Zdroj: Prague Biennale